​​021-22721677

Manager@natagency.ir​​​​​​​

در جلسات تحلیل بازار و توسعه بازار به چه سوالهای بایستی پاسخ داد ؟

جلسات طوفان مغزی Brain stormy از مهمترین و کلیدی ترین ابزار هر مدیر کسب و کاری میباشد . که اگر درست اجرا شود میتواند کمک شایانی به کسب و کار ما نماید . در این مقاله تصمیم دارم تا سوالات و مباحثی که بایستی در جلسات فروش و توسعه بازار مطرح شود با شما در میان بگذارم .

مهمترین سوالاتی که شما بایستی بصورت کاملا آگاهانه از جواب آنها مطلع باشید میتواند به شرح ذیل باشد :

بهترین مشتریان بالقوه چه کسانی هستند؟

خواسته ها نیازها و انتظارات افراد چیست؟

تقاضایی برای محصول یا خدمت شما وجود دارد؟

رقیبان شما چه کسانی هستند و میزان موفقیت شان چقدر است؟

مثلاً اگر در کار مستغلات فعالیت می کنید باید از تعداد خانه های که همه ساله در بازار تان به فروش میرسند و میزان پولی که در منطقه شما خرج می شود ، اطلاع داشته باشید . یا اگر فروشنده ساعت های لوکس هستید ، در مورد ساعت های مشابه موجود در بازار تحقیق کنید . و ارقام مربوطه را بررسی کنید . تا از میزان فروش این اقلام اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید . جمعیت شناسی مخاطبان هدفتان را بررسی کنید . تا نیازهایشان را بشناسید و آن وقت خودتان را به عنوان بهترین فردی که می تواند این نیازها را تامین کند مطرح کنید .

در هر صنعتی باید مشخص کنید : چند واحد از محصول مربوطه به فروش رسیده است . و چه میزان پول خرج شده است . این موضوع در سنجش موفقیت عملکردتان در مقابل رقیبان و همچنین تعیین اهداف خاص اهمیت بسیار بالایی دارد . در ضمن باید از میزان تغییرات این ارقام در چند دهه ی گذشته اطلاعات دقیقی داشته باشید .

فروش و توسعه بازار یک علم دقیق و به روز میباشد . و نیازمند توجه ویژه ، نگاه ژرف و عمیق کلیه مدیران کسب و کار به آن است .

محمدحسین اکبرزاده سعیدی